Hilde och Ayzo!!

Hilde och Ayzo har firat enorma framgångar i höst!
Vinst i Norska Mästerskapen i sök och följde upp med en 6:e placering i Nordiska Mästerskapen i samma gren!
De slutade även på 10:e plats i Norska Mästerskapen i spår!
Jag är både chockad och stolt över framgångarna! :)
Hilde har själv beskrivit hur det var, tack för texten Hilde!

Her kommer en liten oppdatering fra NM 2012 som skulle vise seg å bli våres beste NM til nå ;))
Oppmøte på Fosen hundeklubb torsdag for å trekke start nr til runderingen på fredag. Vi fikk start nr 9 da det er 15 med så ble det delt inn i 3 gruppen med 5 på hver. Alle skulle begynne med fellesdekk kl 0700 på fredag. Det gikk bra vi fikk 10;)

Så var det å vente litt før vi skulle i feltet, det var mye vind og regn den dagen så feltet ble en liten utfordring for mange. Feltet lå også i mellom to fjell med mye myr og høy vegetasjon imellom. Vi klarte å få med oss 3 gjennstander før tiden vår var ute, men var kjempefornøyd da Ayzo jobbet veldig bra i de vanskelige forholdene:)
Hvis jeg husker riktig nå så var det bare en som klarte alle fire gjennstandene den dagen 😉

Så skulle vi i lydigheten å det gikk sann passe bra vi klarte å skrape sammen 256 poeng;)

Fri ved foten 8,5
Apportering av metallapport 8
Apportering av tungapport 7
Stigeklatring 9,5

Så var det bare å vente en stund før vi skulle i runderingen. Men etter att 5 hunder var ferdig der å ingen av dem fant alle figurantene var spenningen stor på oss som sto å ventet på tur…..
Så i andre gruppe begynte dem å finne alle figuarantene å jeg kjente att det var litt godt da var det ihvertfall 3 figuranter der;)
Vi var nr 4 i gruppe to som skulle i runderingen. Kjente jeg var veldig spent når vi spaserte opp til løypa da ryktene fortalte att den var utrolig tøff med mye myr og vanskelig terreng…..
Kom opp så var det massssse folk der…. Men løypa så veldig grei ut med en fin bred midtlinje… Men da jeg sendte Ayzo på første slag så så jeg fort hva folk mente for det var veldig våt myr på begge sidene…. Var veldig glad vi hadde trent endel kondis i sommer å trent rundering på myr 😉 Vi hadde ikke helt kjemien på de første 100 meterne, tror nok Ayzo synes dette var litt i tyngste laget men så fant vi første figurant å da synes jeg det løsnet litt, da var vi også ferdig med verste myr området. Første figurant lå på høyre side etter ca 150 meter, andre figurant lå ikke så langt unna på andre siden men den lå godt gjemt på en fjellhylle. Det var den figuranten som de første 5 hadde gått over…:)
Så var vi kommet over det værste myr området, det var mere fjell oppover i løypa men en veldig oversiktlig løypa der du kunne se hunden nesten hele tiden. Vi kom til ca 350 meter så dro Ayzo avgårde på venstre siden jeg så att han hadde noe i nesa så jeg lot han jobbe med det å der kom gullet mitt med melding!!! Klarer ikke å fortelle hvor glad jeg var for å se han komme løpende over myra da ;);););)
Vi fikk karakter 8 av begge dommerne, å vi var utrolig fornøyde med dagen;) Vi hadde da ikke noen tanker på att vi lå godt ann sammenlagt. Men turen ned fra løypa gikk utrolig lett 😉
Men etter att gruppe 3 var begynt i runderingen skjønte jeg att vi lå på garantert 3 plass ;))) Det var kun to stykker som kunne slå oss;) Men etter att de som kunne slått oss gikk over en fig var vi garantert en 2 plass 😉 Tenkte å bli med å se på runderingen til den siste som kunne slå oss. Dem gikk en fantastisk rundering som var vært karakter 10!!!
Men dessverre gikk hun over siste figuranten som lå nesten under 400 metersmerke helt ute på 50 meter!!!
Å vi var Norgesmestere!!!!!!! Helt utrolig;)

Da vi kom ned til lydighetsbanen sto det mange herlige mennesker der å sang og gratulerte;);) For en følelse!!!!! Helt utrolig 😉
Kan ikke beskrive følelsen jeg hadde resten av dagen….. Helt utrolig deilig var det;)

Vi dro tilbake på hytta for å slappe av for neste dag var det jo ny dag med nye muligheter 😉

Lørdag var det spor vi skulle gjennom. Dagen startet med trekking av start rekkefølge vi fikk nr 3. Alle skulle starte med fellesdekken idag også, så skulle vi ut å gå spor.
Felledekken gikk bra å vi fikk 10 poeng 😉
Så var det ut for å gå spor. Kjente att jeg var vel ikke akurat helt fokusert denne dagen …… haha Men etter ett nydelig sporoppsøk som vi fikk 10 på så bar det ivei ut i det herlige Fosen terrenger. Det var meget vått i skogen så færten var veldig god, Ayzo gikk ett nydelig spor men vi fant bare 4 pinner:( Vet han slo på flere steder hvor vi leitet men fant ingen pinner så da blir det jo ikke noe høy poengsum av det!!! Men kjempefornøyd med gutten min han jobbet veldig godt så litt synd att vi ikke fant de 3 pinnene han slo på….

Så var det ned på banen å ha en liten pause før vi skulle inn til lydigheten. Været var ikke helt på vår siden denne dagen heller med mye vind og regn. Kjente jeg ikke var helt motivert for lydighet etter å miste så mange pinner i sporet, men fikk da en grei gjennomkjøring med 252 poeng.

Fri ved foten 9
Innkalling 5,75 da Ayzo fant ut att han ikke ville ligge……
Fremadsending 8,25
Kryp 9,5
Hals på komando 8,25
Fritt hopp over hinder 9,25
Apportering av metallapport 8
Apportering av tungapport 7
Stigeklatring 10

Så var det siste øvelse i NM 2012 å det var felt. Mange hadde idag også bare fått 2-3 gjennstander så jeg var veldig spent på åssen dette ville gå!!! Feltet var idag oppe på fjellet!!!!!!
Kan bare fortelle att i forhold til åssen det blåste nede på banen var det ingenting mot hva det blåste i feltet!!!!!! HJELP!!! Kom opp å holdt på å bli med i vinden…. Også i andre enden oppe på ett fjell sto publikum å titte på 😉 Var litt spent når jeg sendte første slaget om Ayzo skulle bry seg om dem men det gjorde han ikke, flinke gutten min 😉 Vi klarte å få med oss 3 gjennstander før tiden var ute så da ble det 7,25 på oss;) Vi endte på en 10 plass denne dagen.

Neste ut var premieutdeling. Tror egentlig ikke att det hadde gått opp for meg ennå att vi faktisk skulle helt på toppen av pallen…… Men for en følelse det var 😉
Planen var å ha premieutdelingen inne pga det dårlige været men rett før så tittet sola fram så da ble alt flyttet ut igjen, men bare kort tid før vi skulle begynne så snudde været igjen å det ble litt vått!! Men for en fin premieutdeling med masse premier og blomster til alle sammen 😉

Så var det å komme seg på hytta å få fikset seg til kvelden høydepunkt, nemlig banketten 😉 Å for en bankett med helstektgris og masse godt tilbehør, var veldig god mat 😉
Så var det litt taler og litt utdeling av forskjellige hedersmerker til flinke folk som jobber for den fine sporten våres 😉

Så var det levende musikk og dans resten av kvelden 😉

En utrolig fin avslutning på ett kjempefint NM 😉
Tusen takk Fosen for att dere vill ta en så stor oppgave som ett NM, dere gjorde en super jobb å vi kommer gjerne tilbake 😉